第一章:第一節 女性の四つの秩序について

アナンガ・ランガ第一章:第一節 女性の四つの秩序について

まず、女性は気質によって4つのクラスに分けられなければならないことを理解されたい。それらは次のとおりである。

  • 1. パドミニ
  • 2. チトリニ(チャトリニ)
  • 3. シャンキニ(シャンキーニ)
  • 4. ハスティニ(ハスティーニ)
  • 同じことが、モクシャの4つの異なる段階、すなわちさらなる転生からの解放に対応しています。第一はサユージヤタ、すなわち神々の本質への吸収、第二はサミピヤタ、すなわち神への近さ、神の臨在の中で生まれたこと、第三はサルパタ、すなわち手足や物質的な身体における神への類似、第四と最後はサロカタ、すなわち特別な神の天国への居住である。

    女性の名前はナリで、解釈すると「ノー・アリー」、つまり敵を意味します。このようなものはモクシャ、つまり吸収であり、すべての人がそれを愛し、すべての人類を愛しているからです。

    パドミニとは、サユージヤタのことで、カドギニ・モクシャ(剣の解放)とも呼ばれ、七つの海の一つであるクシラブディ(乳海)に住むナラヤン(神格)に人間が吸収され、その海軍からパドマ(蓮華)が生まれることである。

    チトリニは、神として転生した者が、さまざまな素晴らしい働きをするように、三藐藐(さんみゃく)モクシャです。シャンキニはサルパタ・モクシャで、ヴィシュヌの姿をした人が、シャンカ(法螺貝)、チャクラ(円盤)、その他の神の紋章をその身に付けているように。ハスティニはサロカタ・モクシャであり、彼女は、属性と特性、形と姿、手と足を持つ第4級の人々にとって、ヴィシュヌの天国での居住がそうであるからである。

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    SECTION I Of the Four Orders of Women. First, let it be understood, that women must be divided into four classes of temperament. These are:– 1. Padmini 2. Chatrini; 3. Shankhini; and 4. Hastini. The same correspond with the four different phases of Moksha, or Release from further Transmigration. The first is Sayujyata, or absorption into the essence of the Deity; the second is Samipyata, nearness to the Deity, the being born in the Divine Presence; the third is Sarupata, or resemblance to the Deity in limbs and material body; the fourth and last is Salokata, or residence in the heaven of some especial god. For the name of woman is Nari, which, being interpreted, means “No A’ri”, or foe; and such is Moksha, or absorption, because all love it and it loves all mankind. Padmini, then, means Sayujyata, also called Khadgini-Moksha (Sword-release), the absorption of man into the Narayan (godhead), who lives in the Khshirabdi, or Milk-sea, one of the Seven Oceans, and from whose naval sprang the Padma, or Lotus-flower. Chitrini is Samipyata-Moksha, like those who, having been incarnated as gods, perform manifold and wonderful works. Shankhini is Sarupata-Moksha, even as the man who takes the form of Vishnu, bears upon his body the Shankha (conch shell), the Chakra or discus, and other emblems of that god. The Hastini is Salokata-Moksha, for she is what residence in Vishnu’s heaven is to those of the fourth class who have attributes and properties, shape and form, hands and feet.
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